Vigere
Vigere is aanbieder van specialistische jeugd- en opvoedhulp bij complexe problemen en helpt gezinnen die met huiselijk geweld te maken hebben.
We werken met een brede groep betrokken, professionele hulpverleners vanuit verschillende specialisaties. Daardoor kunnen we altijd maatwerk bieden; de hulp die het best bij de situatie past.
Bij de behandeling van een kind werken we steeds nauw samen met de ouders en de omgeving. Regelmatig bespreken we het hulpverleningsplan en stemmen dit met elkaar af. Vigere werkt innovatief, kijkt voortdurend naar nieuwe werkwijze. Onze professionals bruisen van de ideeën. We werken volgens alle landelijke kwaliteitsnormen voor de jeugdhulp en evalueren continu of cliënt en verwijzer tevreden over ons zijn. Onze medewerkers volgen met regelmaat opleiding en training om up-to-date te blijven in hun vakgebied.
Bron: www.vigere.nl
Ik heb een klacht, wat nu?
De medewerkers van Vigere Jeugdzorg zetten zich allen in om de beste hulpverlening te bieden. Toch is het mogelijk dat cliënten niet tevreden zijn over de geboden zorg. Zo kan iemand bijvoorbeeld een klacht hebben over de manier waarop een medewerker met hem of haar omgaat. Of waren er van te voren andere verwachtingen over de zorg en is het vervolgens heel anders gelopen. We raden onze cliënten aan daar niet mee rond te blijven lopen maar hun klachten te melden. Hieronder informeren we graag over hoe dat kan. Wij maken onderscheid tussen: klachtopvang en klachtbemiddeling/behandeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris of klachtencommissie.
Klachtopvang door Vigere
U meldt en bespreekt de klacht met de medewerker op wie de klacht betrekking heeft. Mocht u samen niet tot een oplossing kunnen komen dan kunt u een gesprek aanvragen met de leidinggevende van de betreffende medewerker. U kunt dit ook doen door een mail te sturen naar klacht@vigere.nl. Uw klacht wordt dan doorgestuurd naar de juiste persoon bij Vigere. Ter voorbereiding op het gesprek willen we u vragen om de klacht kort te omschrijven en aan te geven wat u graag wilt bereiken met het gesprek. U kunt altijd iemand meenemen ter ondersteuning bij het gesprek. U kunt hiervoor gebruikmaken van de onafhankelijke vertrouwenspersoon. Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing.
Klachtbemiddeling door de onafhankelijke klachtenfunctionaris
Heeft de klachtopvang uw onvrede niet weg genomen of wilt u rechtstreeks (zonderklachtopvang) een klacht indienen? In dat geval kunt u uw klacht telefonisch of schriftelijk indienen bij de klachtenfunctionaris van Vigere Jeugdzorg. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk van Vigere en in dienst van Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem. De klachtenfunctionaris kan op een onafhankelijke en laagdrempelige wijze bemiddelen in uw klacht.
De klachtenfunctionaris is bereikbaar via onderstaande gegevens:
Klachtenfunctionaris Vigere Jeugdzorg:
Molenstraat 30
4201 CX Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl
Klachtbehandeling door de onafhankelijke klachtencommissie
Voor zorg ontvangen op grond van de Jeugdwet is het tevens mogelijk om uw klacht (rechtstreeks) in te dienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie is formeler van aard dan de klachtenfunctionaris en zal haar advies over de gegrondheid van een klachtgeven. Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem verzorgt de klachtencommissie. De klachtencommissie is bereikbaar via onderstaande gegevens:
Klachtencommissie Vigere Jeugdzorg
Molenstraat 30
4201 CX Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl
Geheimhouding
Zowel voor de klachtencommissie als alle anderen die zijn betrokken bij uw klacht, is geheimhouding verplicht.
Kosten
Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van de klacht. Wel is het zo dat de (eventuele)kosten van door uzelf ingeschakelde bijstand en advies voor uw eigen rekeningzijn.
Wilt u meer weten?
Deze informatie geeft een antwoord op de belangrijkste vragen over uw klachtmogelijkheden. Voor een uitgebreid antwoord verwijzen wij naar het door ons gehanteerde klachtenreglement. Dit reglement kunt u kosteloos bij uw direct betrokken hulpverlener, de manager of via klacht@vigere.nl opvragen.
Vertrouwenspersoon Zorgbelang
Als vertrouwenspersoon maakt Gezinshuis De Stal gebruik van de landelijke organisatie Zorgbelang
Heb je te maken met jeugdhulp? Wil je advies, heb je een vraag of een klacht? De vertrouwenspersonen van Jeugdstem en Adviespunt Zorgbelang helpen je verder.
Direct antwoord op je vraag
Waarvoor kun je terecht bij de vertrouwenspersonen jeugd?
- Vertrouwenspersonen informeren je bij vragen over je rechten en plichten. Ze weten alles over de wetten en regels binnen de zorg voor jeugd.
- De vertrouwenspersoon helpt je bij het bespreekbaar maken van onvrede met je hulpverlener. Of ondersteunt je bij het indienen van een klacht.
- Ondersteun jij iemand die met zorg voor jeugd te maken heeft? Weet dan dat vertrouwenspersonen ook jou kunnen coachen en adviseren. Zo sta je een stuk sterker.
- Ook pakken we signalen op die we binnen krijgen. Alle vragen en klachten worden anoniem geregistreerd en geanalyseerd. Deze bespreken we met de instellingen en gemeente. Daarbij dringen we aan op verbetering.
Contact
- Bel 088 555 1000
Je kunt ons gratis bellen op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur. - Of chat op www.jeugdstem.nl (chat open: op ma-do van 16:00-20:00 uur / vr van 15:00-17:00 uur).
Onafhankelijke hulp voor kind en ouder
De vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en hebben geheimhoudingsplicht. Onze dienstverlening is gratis.
Bron; de website van Zorgbelang https://adviespuntzorgbelang.nl/jeugdhulp