Vigere 

 

Vigere is aanbieder van specialistische jeugd- en opvoedhulp bij complexe problemen en helpt gezinnen die met huiselijk geweld te maken hebben.
We werken met een brede groep betrokken, professionele hulpverleners vanuit verschillende specialisaties. Daardoor kunnen we altijd maatwerk bieden; de hulp die het best bij de situatie past.

Bij de behandeling van een kind werken we steeds nauw samen met de ouders en de omgeving. Regelmatig bespreken we het hulpverleningsplan en stemmen dit met elkaar af. Vigere werkt innovatief, kijkt voortdurend naar nieuwe werkwijze. Onze professionals bruisen van de ideeën. We werken volgens alle landelijke kwaliteitsnormen voor de jeugdhulp en evalueren continu of cliënt en verwijzer tevreden over ons zijn. Onze medewerkers volgen met regelmaat opleiding en training om up-to-date te blijven in hun vakgebied.

Bron: www.vigere.nl 

Ik heb een klacht, wat nu?

De medewerkers van Vigere Jeugdzorg zetten zich allen in om de beste hulpverlening te bieden. Toch is het mogelijk dat cliënten niet tevreden zijn over de geboden zorg. Zo kan iemand  bijvoorbeeld een klacht hebben over de manier waarop een medewerker met hem of haar omgaat. Of waren er van te voren andere verwachtingen over de zorg en is het vervolgens heel anders gelopen. We raden onze cliënten aan daar niet mee rond te blijven lopen maar hun klachten te melden. Hieronder informeren we graag over hoe dat kan.  Wij maken onderscheid tussen: klachtopvang en klachtbemiddeling/behandeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris of klachtencommissie.

Klachtopvang door Vigere
U meldt en bespreekt de klacht met de medewerker op wie de klacht betrekking heeft. Mocht u samen niet tot een oplossing kunnen komen dan kunt u een gesprek aanvragen met de leidinggevende van de betreffende medewerker. U kunt dit ook doen door een mail te sturen naar klacht@vigere.nl. Uw klacht wordt dan doorgestuurd naar de juiste persoon bij Vigere.  Ter voorbereiding op het gesprek willen we u vragen om de klacht kort te omschrijven en aan te geven wat u graag wilt bereiken met het gesprek. U kunt altijd iemand meenemen ter ondersteuning bij het gesprek. U kunt hiervoor gebruikmaken van de onafhankelijke vertrouwenspersoon. Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing.

Klachtbemiddeling door de onafhankelijke klachtenfunctionaris
Heeft de klachtopvang uw onvrede niet weg genomen of wilt u rechtstreeks (zonderklachtopvang) een klacht indienen? In dat geval kunt u uw klacht telefonisch of schriftelijk indienen bij de klachtenfunctionaris van Vigere Jeugdzorg. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk van Vigere en in dienst van Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem. De klachtenfunctionaris kan op een onafhankelijke en laagdrempelige wijze bemiddelen in uw klacht.
De klachtenfunctionaris is bereikbaar via onderstaande gegevens:            

Klachtenfunctionaris Vigere Jeugdzorg:
Molenstraat 30
4201 CX Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl

Klachtbehandeling door de onafhankelijke klachtencommissie
Voor zorg ontvangen op grond van de Jeugdwet is het tevens mogelijk om uw klacht (rechtstreeks) in te dienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie is formeler van aard dan de klachtenfunctionaris en zal haar advies over de gegrondheid van een klachtgeven. Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem verzorgt de klachtencommissie. De klachtencommissie is bereikbaar via onderstaande gegevens:

Klachtencommissie Vigere Jeugdzorg  
Molenstraat 30
4201 CX Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl

Geheimhouding
Zowel voor de klachtencommissie als alle anderen die zijn betrokken bij uw klacht, is geheimhouding verplicht.

Kosten
Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van de klacht. Wel is het zo dat de (eventuele)kosten van door uzelf ingeschakelde bijstand en advies voor uw eigen rekeningzijn.

Wilt u meer weten?
Deze informatie geeft een antwoord op de belangrijkste vragen over uw klachtmogelijkheden. Voor een uitgebreid antwoord verwijzen wij naar het door ons gehanteerde klachtenreglement. Dit reglement kunt u kosteloos bij uw direct betrokken hulpverlener, de manager of via klacht@vigere.nl opvragen.

 

Vertrouwenspersoon Jeugdstem

Als vertrouwenspersoon maakt Gezinshuis De Stal gebruik van de landelijke organisatie Jeugdstem

Hallo, wij zijn Jeugdstem 

Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Het is onze missie om de stem van kinderen, jongeren, ouders en pleegouders duidelijk te laten doorklinken in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning.

De vertrouwenspersonen van Jeugdstem weten alles over de Jeugdwet en de rechtspositie van kinderen, jongeren en hun (pleeg)ouders. Zij luisteren, denken in oplossingen, en geven je advies over welke stappen je het beste kunt zetten. En ze bieden je ondersteuning wanneer je een klacht wilt indienen.
 

Onze organisatie 

Jeugdstem is een stichting die haar werkzaamheden in heel Nederland uitvoert. Wij bestaan sinds 1971. Toen kon je ons vinden onder de naam Stichting AKJ (advies klachtenbureau jeugdzorg). Er werken ongeveer 100 vertrouwenspersonen bij Jeugdstem, verspreid over meerdere vestigingen in het land. Zo kunnen zij kinderen, jongeren en ouders die te maken hebben met jeugdzorg dichtbij bijstaan en bezoeken.  

Jeugdstem voert het vertrouwenswerk samen uit met collega’s van een aantal Zorgbelangorganisaties: Zorgbelang Brabant/Zeeland, Zorgbelang Drenthe, Zorgbelang Inclusief (Gelderland), Zorgbelang Fryslân en Zorgbelang Groningen. Wij zorgen ervoor dat het vertrouwenswerk op alle locaties van zowel Jeugdstem als Zorgbelang op dezelfde manier wordt uitgevoerd. 

We zijn onafhankelijk 

Jeugdstem is volledig onafhankelijk. Dat betekent dat we niet werken in opdracht van organisaties of instellingen. Wij kijken alleen naar het belang van kinderen en jongeren.

Ook goed om te weten: het werk van een vertrouwenspersoon kost je niets, het is altijd gratis.

Jeugdstem voert het onafhankelijke vertrouwenswerk uit dat onder de Jeugdwet valt. Dat klinkt formeel, maar waar het op neerkomt is dat we ons werk doen in opdracht van het ministerie van VWS.

Onze vertrouwenspersonen werken door heel Nederland. Dat betekent dat je ze overal kunt tegenkomen, van Leeuwarden tot Maastricht en van Amsterdam tot Enschede.

De vertrouwenspersoon 

Een vertrouwenspersoon heeft contact met kinderen, jongeren, ouders, pleegouders en verzorgers die advies vragen of een klacht hebben over de jeugdzorg. Je kunt met haar of hem alles rustig bespreken en kijken wat de beste oplossing voor jou is.

Daarnaast kan een vertrouwenspersoon je heel goed uitleggen hoe de jeugdzorg precies werkt, al je vragen beantwoorden en je informatie geven over wat je rechten en mogelijkheden zijn. Soms is dat alleen al genoeg om ongerustheid of onvrede te voorkomen, maar niet altijd.

 

Contact

Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning.

  • Telefoon: 088 555 1000. Je kunt ons gratis bellen op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur. N.B: op 10 oktober zijn wij helaas niet bereikbaar zijn van 09:00-17:00 uur. 
  • Via de online chat. De chat is doorgaans geopend van maandag t/m donderdag van 16:00-20:00 uur en op vrijdag van 15:00-17:00 uur.

 

 

Bron; de website van Jeugdstem https://jeugdstem.nl/